"Di larang masuk" adalah tergolong di dalam kesalahan penggunaan 'di' yang sepatutnya dirapatkan dengan kata kerja 'larang' yang sepatutnya ditulis dengan "Dilarang masuk"
"Rumahapi". Ejaan pada kata ini adalah salah kerana sepatutnya rumah perlu dijarakkan dengan api iaitu "Rumah api".
"Stesyen". Ejaan pada kata ini salah kerana sepatutnya tiada huruf 'y'. Ejaan yang betul ialah
"Stesen".
APAKAH TINDAKAN YANG PATUT DIAMBIL BAGI MEMBENDUNG MASALAH INI ???
Bagi mengelakkan masalah pencemaran bahasa ini, tanggungjawab sesebuah kementerian, jabatan atau agensi adalah sangat penting. Antara langkah yang boleh diambil oleh kementerian, jabatan atau agensi tersebut adalah seperti yang berikut:
(1) memastikan semua pegawai dan kakitangan kerajaan menggunakan Bahasa Melayu yang baik dan betul dalarn semua urusan rasmi, sama ada secara tulisan mahupun lisan, dengan rakan sekerja dan apabila berurusan dengan pelanggan (kecuali urusan yang melibatkan negara asing dan untuk tujuan melatih pegawai dan kakitangan supaya fasih berkomunikasi dalam bahasa asing).
(2) mewajibkan penggunaan Bahasa Melayu yang baik dan betul dari segi ejaan, sebutan, istilah dan tatabahasa dalam hal-hal seperti mesyuarat, surat-menyurat, arahan pada papan tanda dan papan kenyataan, iklan, dokumen rasmi, kawasan perumahan, premis pemiagaan dan lain-lain. Bahasa-bahasa lain boleh digunakan berdasarkan kepada keperluan sahaja;
(3) menjalankan latihan dan menganjurkan aktiviti secara berterusan yang bertujuan meningkatkan kemahiran dalam Bahasa Melayu yang betul dalam kalangan pegawai dan kakitangan.
Dalam masa yang sama, DBP telah berusaha dalam pengembangan dan peningkatan kualiti bahasa di tempat awam melalui Pantau Tegur Bahasa. Pantau Tegur Bahasa bermaksud mengesan kesilapan bahasa yang berlaku atau yang dipamerkan di tempat-tempat awam, seperti di papan iklan atau papan tanda, sama ada di luar bangunan ataupun di dalam bangunan, yang jika tidak dicegah dengan segera akan mencemarkan maruah Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Antara ciri pencemaran bahasa ialah pengutamaan bahasa asing, sama ada dari segi saiz atau warna, penggunaan bahasa yang tidak menepati tataBahasa Melayu, termasuk sistem ejaan, pemilihan kata, pembentukan kata, pengolahan ayat, dan penggunaan laras, ataupun pencampuradukan Bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Bagi memastikan tindakan segera diambil setelah proses pengenalpastian kesilapan dibuat, pemantau disediakan dengan sehelai borang untuk dipenuhi dan dipulangkan kepada DBP. Pegawai DBP yang bertanggungjawab akan mengambil tindakan segera menghubungi syarikat atau agensi yang berkenaan bagi membuat pembetulan.
Selain itu, satu Khidmat Nasihat Bahasa untuk orang ramai dibuka bagi merujuk penggunaan bahasa yang betul untuk mengelakkan pencemaran bahasa kebangsaan terhadap paparan di tempat umum yang dibuat oleh pihak berkenaan. Kaedah pemantauan yang diguna pakai oleh pihak DBP adalah dengan menggunakan jaringan kerja sedia ada yang terdiri daripada 159 munsyi bahasa (guru atau penulis yang berdaftar dengan DBP) di seluruh negara untuk melaporkan sebarang paparan awam yang mencemar bahasa. Tindakan ini akan mengatasi masalah pencemaran Bahasa Melayu ini daripada berleluasa.
Dari segi pendidikan pula, para guru harus menitikberatkan cara penyampaian Bahasa Melayu di dalam bilik darjah terutamanya aspek tatabahasa dalam kalangan pelajar sejak di peringkat sekolah rendah lagi supaya pelajar-pelajar dapat mengetahui kelainan erti perkataan yang imbuhannya berbeza-beza dan menggunakannya dengan betul, tepat dan gramatis dalam lisan dan penulisan, menggunakan frasa yang betul serta menggunakan ayat dengan betul, tepat dan gramatis. Hal ini dapat disokong dengan kenyataan Yahya Othman (2005:11) bahawa rumus tatabahasa yang wujud perlu dipelajari secara beransur-ansur sehingga membentuk operasi kesatuan rumus yang utuh dan berupaya melakukan operasi membina ayat. Abd. Aziz Abd. Talib (2000:236) pula menyatakan bahawa pengajaran tatabahasa membolehkan pelajar-pelajar berkomunikasi dalam Bahasa Melayu dengan baik. Pengetahuan dan kemahiran berkomunikasi ini membantu pelajar menghasilkan ayat yang gramatis dan berkomunikasi dengan berkesan. Hal ini akan mengelakkan penggunaan Bahasa Melayu yang tercemar dari segi tatabahasa.
Tambahan lagi, guru juga perlu menjadi contoh yang baik dalam hal penggunaan bahasa yang teratur dan anggapan bahawa Bahasa Melayu itu begitu mudah hingga tidak perlu dipelajari secara serius harus dikikis dalam kalangan pelajar. Penguasaan Bahasa Melayu yang baik dan teratur dalam kalangan mahasiswa di institusi pengajian tinggi tidak kira awam atau swasta juga perlu diberi penekanan. Hal ini kerana merekalah yang akan menentukan sama ada menggunakan Bahasa Melayu yang tercemar ataupun tidak dalam urusan pentadbiran.
Pencemaran Bahasa Melayu ini juga dapat diatasi dengan menguatkuasakan undang-undang yang sedia ada di Malaysia. Hal ini adalah seperti yang dinyatakan oleh Menteri Kesenian, Kebudayaan dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim bahawa Kabinet telah bersetuju untuk memberi kuasa kepada DBP untuk mendenda pencemar bahasa di negara ini. Denda RM1,000 itu akan dilaksanakan apabila Akta Bahasa Kebangsaan 1963 dan Akta Pendidikan 1996 dipinda dan diluluskan Parlimen . Namun, tumpuan hanya pada papan iklan dan notis awam. Sementara itu, Pengarah Jabatan Kebudayaan, Kesenian, Pelancongan dan Sukan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Sharifuddin Ibrahim pula menyatakan bahawa DBKL sentiasa memantau bagi memastikan Bahasa Melayu dimartabatkan. Menurutnya, semua pihak di bawah bidang kuasa DBKL terikat dengan Undang-undang Kecil Wilayah Persekutuan 1982 pindaan 1985 yang mensyaratkan mereka meletakkan Bahasa Melayu lebih jelas dan terang di papan tanda atau papan iklan, sekali pun jika ada bahasa lain bersamanya.
Tambahan lagi, pucuk pimpinan yang menerajui negara juga berperanan untuk mengatasi pencemaran bahasa ini daripada berleluasa. Hal ini dapat dilakukan dengan menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua pusat pengajian tinggi tidak kira awam ataupun swasta untuk semua jurusan. Menurut Abdul Hamid Mahmood (2000:247), pucuk pimpinan perlu melancarkan “Wawasan Bahasa” terhadap pelaksanaan Bahasa Melayu sepenuhnya di pusat pengajian tinggi sama seperti pelancaran Wawasan 2020. Hal ini akan mengurangkan penggunaan bahasa rojak dalam kalangan mahasiswa yang bakal menceburi alam pekerjaan kerana mereka terdedah dengan penggunaan Bahasa Melayu sepenuhnya dalam kehidupan mereka.
Guru mempunyai tanggungjawab dan amanah untuk menyebarkan ilmu dengan betul kepada pelajar-pelajarnya. Rata-rata pelajar hanya mengharapkan ilmu yang disampaikan oleh guru mereka tanpa berusaha untuk mencari atau menambahnya sendiri terutama bagi mata pelajaran Bahasa Melayu.Kajian menunjukkan bahawa rakyat Malaysia sangat kurang membaca termasuklah di kalangan pelajar sendiri.Pengaruh persekitaran juga turut pempengaruhi kelemahan pelajar menggunakan bahasa Melayu dengan betul(radio, televisyen, papan tanda dsbnya).Semua ini memberi kesan negatif terhadap pertuturan dan pembelajaran mereka. Daripada penulisan(terutama karangan)ada pelajar yang menggunakan loghat/dialek negeri mereka dan tidak kurang juga yang menggunakan singkatan(seperti 'sms') yang telah menjadi budaya masa kini. Guru-guru harus segera mencari jalan mengatasi masalah ini. Penggunaan bahasa Melayu yang betul harus diberi penekanan yang sewajarnya agar ia berada di tahap yang sepatutnya sebagai bahasa rasmi negara. Pelbagai aktiviti boleh dijalankan seperti menganjurkan aktiviti/pertandingan bercerita, mendeklamasikan sajak, berbalas pantun dan lain-lain lagi. Selain daripada waktu P&P aktiviti-aktiviti ini juga boleh dijalankan semasa waktu ko-kurikulum dan kempen-kempen juga harus giat dijalankan.
__________________________________________
Kelemahan Penggunaan Bahasa Melayu
“Kelemahan penggunaan bahasa Melayu mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran lain di dalam bilik darjah”
Guru mempunyai tanggungjawab dan amanah untuk menyebarkan ilmu dengan betul kepada pelajar-pelajarnya. Rata-rata pelajar hanya mengharapkan ilmu yang disampaikan oleh guru mereka tanpa berusaha untuk mencari atau menambahnya sendiri terutama bagi mata pelajaran Bahasa Melayu.Kajian menunjukkan bahawa rakyat Malaysia sangat kurang membaca termasuklah di kalangan pelajar sendiri.Pengaruh persekitaran juga turut pempengaruhi kelemahan pelajar menggunakan bahasa Melayu dengan betul(radio, televisyen, papan tanda dsbnya).Semua ini memberi kesan negatif terhadap pertuturan dan pembelajaran mereka. Daripada penulisan(terutama karangan)ada pelajar yang menggunakan loghat/dialek negeri mereka dan tidak kurang juga yang menggunakan singkatan(seperti 'sms') yang telah menjadi budaya masa kini. Guru-guru harus segera mencari jalan mengatasi masalah ini. Penggunaan bahasa Melayu yang betul harus diberi penekanan yang sewajarnya agar ia berada di tahap yang sepatutnya sebagai bahasa rasmi negara. Pelbagai aktiviti boleh dijalankan seperti menganjurkan aktiviti/pertandingan bercerita, mendeklamasikan sajak, berbalas pantun dan lain-lain lagi. Selain daripada waktu P&P aktiviti-aktiviti ini juga boleh dijalankan semasa waktu ko-kurikulum dan kempen-kempen juga harus giat dijalankan.